اخلاص

جمعه1398/10/27

امام جمعه  شهرستان گیلانغرب حجت الاسلام والمسلمین  محمد رضا خاص امیری

خطبه اول:  موضوع : *   اخلاص     *

السلام عليکم ورحمتُ اللهِ وبرکاته

أَعُوذُ بِالله مِنَ الشَيطَانِ الرَجيم بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا يُحْصِي نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا يُؤَدِّي حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ الَّذِي لَا يُدْرِكُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا يَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ الَّذِي لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لَا نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لَا وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لَا أَجَلٌ مَمْدُودٌ فَطَرَ الْخَلَائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ الرِّيَاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدَانَ أَرْضِهِ.ثم الصلاه والسلام علی اشرف الانبیاء والمرسیلن العبد الموید والرسول المسددالذی فی السماء احمد وفی الارضین به ابالقاسم المصطفی محمد (صلی الله علیه وآله وسلم )وعلی آله الاطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله فی الارضین ولعن دائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین .

عبادَالله اوصیکم وَنَفسي بِتَقوَي الله (خودم و همه شما خواهران و برادران ديني را به تقواي الهي و پرهيز از  محرّمات دعوت مي کنم.

بسم الله الرحمن الرحیم

تسلیت سانحه هوایی صاحب امر رهبر انقلاب به ملت ایران و خانواده های داغ دار ،

إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿۱۲۰﴾

به راستى ابراهيم پيشوايى مطيع خدا [و] حق‏گراى بود و از مشركان نبود (۱۲۰)

سه صفت شهید سپهبد قاسم سلیمانی 1 – اخلاص  2 – شجاعت  3 – تدبیر

قال الله تبارک و تعالی:

إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ ﴿۲﴾

ما [اين] كتاب را به حق به سوى تو فرود آورديم پس خدا را در حالى كه اعتقاد [خود] را براى او خالص‏كننده‏ اى عبادت كن (۲)

أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ ﴿۳﴾

آگاه باشيد آيين پاك از آن خداست و كسانى كه به جاى او دوستانى براى خود گرفته‏ اند [به اين بهانه كه] ما آنها را جز براى اينكه ما را هر چه بيشتر به خدا نزديك گردانند نمى ‏پرستيم البته خدا ميان آنان در باره آنچه كه بر سر آن اختلاف دارند داورى خواهد كرد در قيقت‏ خدا آن كسى را كه دروغ‏پرداز ناسپاس است هدايت نمى ‏كند (۳)

1 – هدف از نزول قرآن – جامعه کبیره : السَّلَامُ عَلَیْكُمْ یَا أَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْیِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِدادن دین خالص به انسانهاست حال که چنین است هدف این دین است که انسان دین خالص را دریافت کند ، کسی که به دنبال معدن است هر معدنی شهرستان ما معدن زغال سنگ یا همان قیر طبیعی – هدف به رسیدن طلای خالص است که در هر تن یک گرم طلا داشته باشد سود ده است

آقا امیر المومنین می فرماید : أخلص العمل يجزيك منه القليل

عمل را با اخلاص به جا آورید که اندک آن تو را کفایت می کند

عبادت کنند : 1 – عبادت عبد بخاطر ترس از  عقاب  2 – عبادت تجار – عمل در مقابل بهشت 3 – عبادت آزادگان عبادت بخاطر خداوند

داستانشیطان و عابد بنی اسرئیل

شیطان بر انسانهای مخلص تسلطی ندارد.

قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿۸۲﴾

[شيطان] گفت پس به عزت تو سوگند كه همگى را جدا از راه به در مى برم (۸۲)

إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ ﴿۸۳﴾

مگر آن بندگان پاكدل تو را (۸۳)

ویژگی خالص : 1 بخاطر نابودی دنیایی و عذاب اخروی 2 – ایمنی از اغوای ابلیس 3 – برخورداری از رزق معلوم

در  قرآن 24 آیه در رابطه با اخلاص است

خذیفه می گوید از پیامبر اسلام معنای اخلاص را پرسیدم حضرت فرمود : من از جبرئیل و او از خدا سوال  کرد خدای سبحان فرمود: اخلاص سری است از اسرار من که در دل محبوب خود قرار می دهم .

رهبر معظم انقلاب در باره اخلاص می فرماید: اخلاص یعنی اینکه انسان کار را برای خدا و به عشق عمل به وظیفه انجام می دهد انسان برای رسیدن به هوای نفس رسیدن به مال – به ثروت – به مقام – نام نیک – قضاوت تاریخ – برای انگیزه های نفسانی کار را فقط برای خدا و محض انجام وظیفه ب

امام صادق علیه السلام : برای ریا کار کند.  سه نشانه ذکر فرمودند: عبارتند از 1 – بهجت و نشاط دارد وقتی که مردم او را می بینند.

2 – کسالت پیدا می کند وقتی تنهاست 3 – دوست دارد ثنا کرده شود در جمیع امورش

در کتاب روح المعانی ج 23 ص 212

مروی خدمت پیامبر اسلام رسید عرض کرد یا رسول الله – ما اموالمان را به دیگران می بخشیم تا  اسم و رسمی میان مردم پیدا کنیم ایا پاداش داریم ؟ فرمود نه دو باره پرسید گاهی هم برای اجر الهی م هم بدست آوردن نام می بخشیم آیا پاداشی داریم پیامبر : فرمودند خداوند چیزی را قبول نمی کند مگر اینکه خالص برای او باشد سپس فرمود

الا لله الدین الخالص

داستان شیطان و عابد بنی اسرائیل : اخلاص فوق العاده امام امت (ره) شاگردان مکتب او

1 – هرگز دوست نداشت در معبر عمومی طوری ظاهر شود که عده ای دور بر ایشان را بگیرند

2 – تا آنجا که ممکن بود سئوال طلبه ها را در خانه جواب می داد .

3 – پس از انکه از کلاس  درس خارج می شد مسیر خلوتی را که معمولاً  کوچه های منتهی به منزل بودن انتخاب می کرد .

4 – بارها بعد از درس عده ای از آقایان دوست داشتن همراه امام حرکت کنند به دنبال ایشان راه می افتادند اما  وقتی حضرت امام متوجه می شد می ایستاد  و می گفت : آقایان بفرمایید بروید

5 بدنبال چا÷  رساله امام بود خود چا÷ نکرد تا اینکه چا÷ کردند رفتند محضر امام فرمودند هر که چا÷ کرده هزینه را پرداخت کند.

بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

خطبه دوم سیاسی :

بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيمِ الحَمدُلله رَبِ العَالَمِين  الحمدلله الذی جعل اللیل لباسا والنوم سباتا وجعل النهار نشورا لک الحمد ان بعثتنی من مرقدی ولوشئت جعلته سرمدا حمدا دائما لاینقطع ابدا ولایحصی له الخلائق عددا .اشهد ان لا اله الا الله وحده لاشریک له  الاها واحدا  احدا صمدا فردا  حیا قیوما دائما ابدا ولم یتخذ شریک ولا ولدا واشهد ان محمدا عبده ورسوله ارسله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدین  ولوکره المشرکون بشیرا ونذیرا بین یدی الساعه

وَالصَّلاةُ وَالسَلام علي  اشرف الانبیا والمرسلین العبد الموید والرسول المسدد الذی فی السماء احمد وفی الارضین به ابالقاسم المصطفی محمد (صلی الله علیه وآله وسلم )َ والاصلاه والسلام علی وصی رسول رب العالمین یعسوب الدین عین الله وجه الله اسد الله الغالب أَمِيرِالمُومِنِين علی بی بن ابیطالب علیه السلام وصل   عَلي فاطِمَةَالزَهرا سَيِدَةِ نِساءالعَالَمِين وَصل علی سبطی نبی رحمه وسیدی شباب اهل الجنه والحسن والحسین وَعَلي عَلي بنَ الحُسَينِ  وَمُحمَّد بنِ عَلي وَجَعفَرِبنِ مُحمَّد وَمُوسَي بنِ جَعفَر وَعَلي بنِ مُوسَي وَمُحمَّدبنِ عَلي وَعَلي بنِ مُحمَّد وَ الحَسَنِ بنِ عَلي وَالخَلَّفَ الحُجَة أيُهَا القَائِمُ المُنتَظِرَ المَهدي صَلَّواتُ الله عَلَيهِم أجمَعيِن.

اللهم احفظ واید  وانصرقائدناالخامنه ای (حفظه الله)

عِبَّادَالله اوصیکم  وَنَفسي بِتَقوَي الله (خودم وهمه شما خواهران و برادران ديني را به تقواي الهي و پرهيز از  محرّمات  دعوت می کنم.

بسم الله الرحمن الرحیم

اخراج آمریکا از منطقه؛

سیاست راهبردی ایران

۱ - در یک جمع‌بندی کلی می‌توان سیاست راهبردی مورد تأکید و پیگیری رهبر انقلاب اسلامی را «اخراج آمریکا» از «منطقه‌ی غرب آسیا» دانست. سیاستی که ضرورت آن به تأمین منافع ملی ایران و سایر کشورها و ملتهای این منطقه بازمی‌گردد. از نگاه امام خامنه‌ای حضور و دخالت آمریکایی‌ها در غرب آسیا عامل بحران‌آفرینی، بی‌ثبات‌سازی، ناامنی و اختلاف است و این مسئله با همکاری متقابل ملتها و دولتهای این منطقه می‌تواند پایان یابد.

۲- این روزها تحولات مهم و سرنوشت‌سازِ ناشی از اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی گام مهمی در تسریع تحولات و بیداری و هم‌گرایی هرچه بیشتر ملتها محسوب می‌شود. تحولی که می‌تواند پیروزی و دستاوردی تاریخی و اساسی را برای ملتها و شکست و ضربه‌ای بنیادین برای نظام سلطه و دولت آمریکا را رقم زند.

پاسخ به برخی شبهات درباره فرآیند تایید صلاحیتها

۱. شبهه اول: بی طرف نبودن شورای نگهبان و رد صلاحیت‌های جناحی    از مدعیان این شبهه باید پرسید اگر ردِّ صلاحیت‌ها جناحی است، چگونه بیش از صد نماینده از مجلس دهم و کمتر از صد نماینده در مجلس نهم و همچنین مجالس قبلی تأیید صلاحیت شده و به مجلس راه یافته اند و حتی در برخی ادوار(سوم، ششم) اکثریت قابل توجه مجلس در اختیار آنها بوده و تعداد قابل توجه دیگری علیرغم تأیید صلاحیت، موفق به کسب آراء مردم نشدند؟

۲. شبهه دوم: مغایرت رد صلاحیت‌ها با انتخاب مردم

️پاسخ: «اصل بررسی صلاحیت داوطلبانِ انتخابات « توسط هیئت‌های اجرایی و نظارت در قانون تصریح شده و طبعاً قانونگذاران بر روح حاکم بر نظام اسلامی و مردم سالاری دینی به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی این نظام واقف بوده اند

یک مثال ساده: یک استدلال کاملاً عامیانه هم در پاسخ به این شبهه ذکر می‌شود: اگر مدعیان واگذاری انتخاب به مردم در سفری بین شهری به یک استراحتگاه برسند و قصد تجدید وضو داشته باشند، آیا حاضرند، کت و کیف خود را به مسافر بعدی که در صف ایستاده بسپرند؟ اگر در همان صف فرد مورد اعتمادی به شما بگوید نفر بعدی چندان مورداعتماد نیست، به شعور شما و حق انتخابتان توهین کرده است؟ اگر انسان حاضر نیست کیف خود را به فرد ناشناخته (آن هم برای دقایقی) بسپارد آیا صلاح است سرنوشت کشور خود را چهار سال به فردی ناشناخته و غیر صالح بسپارد؟

۳.شبهه سوم: زیر سؤال بردن اصل "احراز صلاحیت"

پاسخ از منظر قانون: مواد ۴۸و۵۰و۵۱و۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۱۶ قانون انتخابات خبرگان به صراحت بر اصل بررسی صلاحیتها توسط هیئت‌های اجرایی و نظارت تأکید دارد و در این مواد بیش از ۷ بار از عبارت بررسی و رسیدگی به صلاحیت استفاده نموده است. از سوی دیگر در ماده ۲۸ و ۳۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۳ قانون انتخابات خبرگان به شرایط مختلف ایجابی و سلبی اشاره گردیده که بایستی وجود این شرایط ایجابی و عدم وجود شرایط سلبی در مورد داوطلبان احراز گردد و صِرف ابراز این شرایط از سوی داوطلب کفایت نمی‌کند (همانند کسی که مدعی تحصیلات کارشناسی ارشد است ولی مدرکی برای ارائه ندارد).

پاسخ از منظر ولایت: «کسی که داوطلب می‌شود تا وارد میدانی شود که شرایطی برای آن میدان هست و شما (شورای نگهبان) هم مسئول این گذرگاه هستید، طبیعی است که بایستی شرایط را در آن شخص احراز کنید. این مخصوص شورای نگهبان هم نیست؛ به عهده همه است.

«یقیناً ورودی‌های میدان سیاست باید کنترل شود. میدان اداره کشور و مدیریت کشور است؛ مگر شوخی است؟ «(۸۲/۱۰/۲۴)

۴. شبهه چهارم: چگونه ۱۲ عضو شورا به صلاحیت چند هزار نفر رسیدگی می‌کنند؟

اولاً؛ شورای نگهبان منحصر به ۱۲ عضو محترم نیست و در حال حاضر ۳۱د فتر استانی و حدود ۴۵۰ دفتر شهرستان و همچنین ستاد شورا مشتمل بر چندین اداره کل در زیر مجموعه آن فعالیت می‌کنند.

ثانیاً علاوه بر سلسله مراتب تشکیلاتی مزبور، شبکه گسترده ناظرین شورای نگهبان (حدود ۳۰۰ هزار نفر) و شبکه محققین شورا (چند هزارنفر) نیز بصورت افتخاری با شورای نگهبان همکاری دارند.

۵. شبهه پنجم: تنها مرجع اعلام نظر صلاحیتی باید مراجع چهارگانه باشد

پاسخ: اینکه مدعی شده اند قانون، ملاک رسیدگی به صلاحیتها را فقط مراجع چهارگانه می‌داند، کاملاً خلاف واقع است چرا که؛

اولاً: در قانون انتخابات استعلام از مراجع چهارگانه قید گردیده اما در هیچ بندی به منحصر بودن بررسی صلاحیت‌ها در این چهار مرجع اشاره نشده است.

ثانیاً: مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۸۹/۸/۳۰ مصوبه‌ای را برای محدود نمودن احراز صلاحیت‌ها در مورد بندهای ۱و۳و۵ ماده ۲۸ به مراجع چهارگانه تصویب نمود که شورای نگهبان این مصوبه را مغایر با قانون اساسی شناخت و نهایتاً موضوع ب

 

ه مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و مجمع نیز نظر شورای نگهبان را به شرح زیر تأیید نمود.

«ثالثاً در ماده ۵۰ قانون انتخابات به بررسی‌های محلی اشاره شده که حاکی از اقداماتی به غیر از استعلامات چهارگانه است.

شبهه ششم: چگونه کاندیداهایی که قبلا تایید شده بودند، در بررسی مجدد دور بعد رد می‌شوند؟

پاسخ: احراز و اعلام صلاحیت افراد برای هر انتخابات مختص همان دوره است و برای ادوار بعدی اعتبار ندارد، زیرا تضمینی برای حفظ شرایط نامزدی مسئولیت‌ها در افراد وجود ندارد. لذا طبق تکلیف قانونی شورای نگهبان باید در بایان هر دوره صحت همه افراد را مجدد بررسی و اعلام نماید. این مسئله در خصوص همه انتخابات‌ها وجود دارد و ربیس-جمهور، نماینده مجلس و نمایندگان مجلس خبرگان چنانچه بخواهند برای ادوار بعدی کاندیادا شوند، صلاحیت آنان باید مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

شبهه هفتم: ناکارآمدی مجلس و دولت به دلیل نظارت استصوابی شورای نگهبان است.

پاسخ: انتساب ناکارآمدی افراد به نظارت موثر شورای نگهبان یک انتساب بی ربط است. همانطور که کارآمدی مدیران و مسئولان نیز به شورای نگهبان ارتباطی ندارد. در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی بیش از چند هزار نفر را برای ۲۹۰ کرسی مجلس احراز صلاحیت کرد. طبعا در میان آن چند هزار نفر حتما افرادی با صلاحیت بیشتر نسبت به نمایندگان فعلی مجلس یافت می‌شدند که به هر علت (و مهمترین آنها عدم انتخاب مردی ایشان) به مجلس راه نیافتند. در انتخابات ریاست جمهوری نیز همین طور است. افراد زیادی تایید می‌شوند ولی به هر حال تنها و تنها یک نفر منتخب مردم می‌شود.

تحلیلی بر حادثه تلخ       سقوط هواپیمای مسافربری

۱. حادثه‌ای که شیرینی سیلی سخت بر دشمن را تلخ کرد. کام مردم داغدار ایران در سوگ سردار دلها با سیلی سخت فرزندان سپاهی ملت بر آمریکا، تازه شیرین شده بود که خبر اولیه سقوط هواپیمای مسافری اوکراین با ۱۷۹مسافر که ۱۴۶نفر آن ایرانی بودند، تلخ شد. گذشت دو روز از واقعه و یاوه گوییهای ترامپ و غربیها در باره عین الاسد موجب شد، حادثه سقوط هواپیما چندان به چشم نیاید. اما اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح در صبح روز شنبه، مبنی بر بروزخطای انسانی ازطرف پدافند ایران، کشور را در شوک و بهت، حادثه فرو برد. در این باره نکاتی گفتنی است:

۲. ترجیع بند هر سه اقدام، عبارت بود از:

* پذیرش خطا و اعتراف به اشتباه بدون توجیه و فرافکنی؛

*عذر خواهی از مردم و آمادگی برای هرگونه تنبیه؛

*توضیح صادقانه ماجرا بر اساس اسناد و بررسی هایی که تا آن ساعت رسیده بود؛

* قول لازم برای پیگیری قصور یا تقصیرات انجام گرفته و اطلاع رسانی شفاف به مردم؛

*تلاش برای رفع نقائص موجود برای جلوگیری ازبروز این گونه حوادث تلخ.

️سرعت عمل ستادکل در صدور اطلاعیه و سخنان صادقانه و شجاعانه دو سردار شجاع سپاه اسلام، تا حدود زیادی از ناراحتی‌های مردم کاست، اما همچنان بسیاری ازسئوالات در اذهان باقی ماند.

۳. علت اصلی ناراحتی مردم: دلیل اصلی ناراحتی مردم، وقوع حادثه نبود. چون از روز حادثه سه روز می‌گذشت و شوک اولیه پشت سرگذاشته شده بود. سخن این بود که چرا از ابتدا مردم در جریان قرار نگرفته اند

۴. روی دیگر ماجرا؛ فرصت طلبی فتنه گران:

۱. تشییع جنازه سردار دلها سلیمانی عزیز و ابومهدی المهندس و یاران این دو نماد جبهه مقاومت، رفراندوم ملی برای گفتمان مقاومت بود. رستاخیز عظیم و قیامت عظمای حضور مردم، باعث شد، خشم و کینه آمریکا و صهیونیسم فوران کند و دندانهای خشم و نفرت مزدوران داخلی آنها نیز ازفرط عصبانیت بر هم بخورد.

۲. این جریانات منفور و پلید، با استفاده از فرصت تجمع گروهی از دانشجویان ومردم در سوگ جانباختگان حادثه در دانشگاههای شریف و امیر کبیر، دزدانه، فرصت را مغتنم شمرده و با سوق دادن یک تجمع انسانی و عاطفی به سمت ماجراجوئیهای سیاسی و یارگیریهای خشونت بارخیابانی، در صدد تکرار حوادث تلخ آبان ماه برآمد

۳. حضور زبونانه و غیرقابل توجیه سفیر خیره سر و گستاخ و بی شرم انگلیس خبیث در این تجمعات به همراه برخی هنرمندان کم مایه و فریبخورده و شهرت طلب، از وجوه تمایز این تجمعات کوچک بود. علاوه بر آن حمایت گسترده تمام دشمنان انقلاب اسلامی و هویت ایران عزیز، اعم از آمریکا و برخی اروپایی ها، رژیم صهیونیستی، و عناصر مفلوکی ازخاندان کثیف پهلوی و منافقین پلیدو.... است

۴. بخش دیگری از سناریوی حادثه سازی‌های کور، در این ایام، راه اندازی موج استعفا و انصراف برخی سینماگران از شرکت در جشنواره فجر، فراخوان برتی تجمعات غیرقانونی، انصراف از همکاری با صدا وسیما بود که آغاز شده وهنوز جریان دارد.

۵. اما بخش دیگر ماجرا شعله ورسازی آتش انتقام از نیروی سرافراز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به ویژه سردار سرافرار اسلام، حاجی زاده است.

۵. سه نکته؛ سه هشدار

یکم- تردیدی نیست که خطای انسانی مهلکی روی داده است. این موضوع در بیانیه رهبر فرزانه ا

نقلاب اسلامی آمده است. علت اصلی صدورسریع اطلاعیه ستاد کل و اعلام صادقانه به مردم هم، دستور سریع رهبر حکیم انقلاب بوده است

دوم- در حال حاضر دردیک جنگ نفس گیر روایت ها، شاهد یک « انتقال معنایی « هستیم و آن اتتقام گرفتن از نیروهای مسلح، به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تحت لوای خونخواهی از جانباختگان حادثه هستیم.

سوم- نقش آمریکا ی جهانخوار و پلید به عنوان مسبب اصلی حوادث اخیر، در کجای نظام و دستگاه تحلیلی دلدادگان به غرب و دالسوزان دروغین آسایش و رفاه مردم قرار دارد؟ آنان که امروز نقش دشمن اصلی را کم رنگ می‌کنند و خطای یک نفر را به پای یک نیرو و کل نظام می‌گذارند، همان کسانی هستند که سالهاست با گفتمان سازش، در بوق تنش زدایی دمیده‌اند و با دوگانه سازی « جنگ و صلح» و « معیشت و امنیت» و « معیشت و مقاومت» همه چیز را به سازش و مذاکره گره زده اند.

تهدیدها و فرصتهای    سیل سیستان و بلوچستان

 

۱. باران شدید کم سابقه‌ای باعث راه افتادن سیل‌های وحشتناکی در روز شنبه و یکشنبه هفته جاری شد که سدها را پر کرد راه‌های مواصلاتی صدها روستا را مسدود کرد زیرساختهای زیادی را تخریب کرد که ارتباط تلفنی را نامقدور نمود. برخی روستاها در حصار آب قرار گرفتند و برخی (شش روستا) کاملا تخلیه شد. با توجه به اطلاع رسانی قبلی توسط مسوولان و همدلی و اقدام به موقع مردم و مسوولان به ویژه سپاه، خسارت جانی به حداقل رسید و تنها سه نفر جان باختند. اما خسارات مالی فراوانی وارد گردید. به دلیل مسدود بودن راه‌ها حضور فوری امدادگران در سطح توقع مردم نبود. پرواز بالگردها از مرکز استان به دلیل شرایط جوی مقدور نبود لذا از هرمزگان یک بالگرد از سمت جنوب استان به کمک آمد. این اتفاق، ابعاد مثبت و منفی فراوانی دارد که اگر درست روایت نگردد و عبرت گیری صورت نگیرد نه ازامداد به موقع مردم می‌توان بهره برد و نه از آسیب‌های پیش رو امکان پیشگیری اش فراهم خواهد شد. مردم مظلوم سیستان و بلوچستان نیاز به بیان درست و امداد به موقع دارند.

۲. نقاط قوت و عبرتها

نقطه قوت اول: جاری رحمت الهی باران یک نعمت است. این سیل، سدهای استان را پر کرده است. کاش سدهای بیشتری ساخته می‌شد و جا دارد در این استان که کوه و دشت و کویر با هم هستند مسأله سدسازی از دستور کار مسوولان خارج نشود.

نقطه قوت دوم: اطلاعرسانی به موقع اطلاع رسانی به موقع باعث شده آسیب جانی کمتری وارد گردد و این بسیار مهم است.

نقطه قوت سوم: تدبیر استانهای معین تدبیر تعیین استان‌های معین در رساندن فوری تر کمک‌ها مؤثر بوده

۳. نقاط ضعف و عبرتها

نقطه ضعف اول: خشکسالی طولانی باعث غفلت از سیلخشکسالی‌های ممتد مردم و مسوولان را چند چیز اغفال کرد: یک) باعث فاصله نگرفتن مردم در ساخت منازل مسکونی از مسیل و محل عبور سیل شود. دوم: باعث اغفال مهندسین در استحکام ابنیه شد

نقطه ضعف دوم: عملکرد ضعیف هلال احمر سرعت عمل هلال احمر و صدا و سیما به دلیل قطع بودن بسیاری از مسیرها در حد توقع مردم نبوده است

نقطه ضف سوم: ضعف رسانه‌ای ضعف در روایتگری از حضور خالصانه بسیج در خدمت رسانی علی رغم تخریب روحیه‌ای که دوست

الف) فراخوان برای جمع آوری اقلام اولیه

ب) فراخوان گروههای جهادی استان‌ها و شهرستانها  ری فارس، ویژه شهدای فدائیان اسلام).

ب) هم‌چنین امام خامنه‌ای درباره تأثیرپذیری شخصیتی از شهید مطهری خاطرنشان می‌کنند: «به شهید مطهری گفتم غالب كارهایم با استفاده‌ از حرف هاى شماست(۱۲/۰۳/۱۳۶۲). من خودم را شاگرد آقای مطهری می‌دانم(۱۲/۰۲/۱۳۶۰). یکى از عناصرى که بنیه‌ اصلى فکر اسلامى من را پایه‌گذارى کرده، سخنرانى‌هاى آقاى مطهرى است»(۰۸/۰۲/۱۳۶۱).

ج) تأثیرپذیری امام خامنه‌ای از شخصیت الهی و عرفانی امام خمینی نیز ناگفته پیداست تا آنجا که شخص امام راحل صریحاً فرمودند: «من آقای خامنه‌ای را بزرگش کردم. »(صحیفه امام، ج۱۵، ص۱۳۹)

سلیمانی؛ شهید قدس

۱. اهمیت غزه: باریکه غزه به دلایل مختلف در معادله درگیری با رژیم صهیونیستی دارای اهمیت است؛

۱. در درجه اول غزه در واقع یکی اردوگاه های بزرگ از آوارگان فلسطینی محسوب می شود

۲. در درجه دوم، غزه به نوعی خاستگاه مقاومت ضد صهیونیستی محسوب می شود

۳. در درجه سوم غزه یک جامعه خلاق و مبتکر در عرصه مقاومت ضد صهیونیستی محسوب می شود.

۲. نقش حاج قاسم در مسئله فلسطین

الف: حاج قاسم و سفر به سرزمینهای اشغالی

سردار سلیمانی از معدود مسئولین عالی رتبه کشور است که در همان سالهای نخستین فرماندهی سپاه قدس، خود شخصا به سرزمین های اشغالی و منطقه ی تحت محاصره ی غزه سفر کرد.

ب. راه حل‌های تاکتیکی برای مسائل و مشکلات فلسطین

حاج قاسم از نزدیک با مسائل آن آشنا شد و به مرور برای مسائل و مشکلات آن راه حل‌های تاکتیکی و حتی تکنیکی می جست. مسئله ی تسلیح منطقه‌ی کرانه باختری و نیز راهکار تونل‌های زیر زمینی از طرح‌ها ابتکارات او و نیروهای میدانی او بود.

ج: حاج قاسم و امید آفرینی در گروه‌های مقاومت

در واقع نیروهای مردمی مقاومت را به خودباوری در رویارویی با رژیم اشغالگر قدس رساند. تا جایی که اندک اندک آن اندکی گروههایی که تنها با سنگ در مقابل تانکهای صهیونیستی مقابله می کردند، نه تنها دست به اسلحه بردند بلکه با حمایت و هدایت حاج قاسم شروع به تولید تجهیزات دفاع و مقاومت و حتی تجهیزات حمله (همچون موشک و امثالهم) نمودند.

د: حاج قاسم و همگرایی گروههای مقاومت

گروههای مقاومت فلسطینی اولا در میان خود اختلافات اساسی داشتند تا جایی که بعضا به درگیری مسلحانه می انجامید. از آن گذشته اکثرا در مسیر مقاومت سردرگم و روی آورده به مذاکره و دیپلماسی ذلیلانه در برابر دشمن تا دندان مسلح صهیونیست بودند. به واقع حاج قاسم با درک صحیح از واقعیت های در میدان این گروهها و تقویت فکری و معنوی و مادی عناصر مقاوم و مجاهد و با نیم نگاهی به مبحث فرهنگ سازی در جامعه ی فلسطینی توانست به مرور رنگ جهاد و مقاومت فکری تا نظامی را پررنگ کند و در واقع امید به مبارزه را در ایشان زنده کند.

هـ. حاج قاسم از زبان رهبران مقاومت فلسطینی

اسماعیل هنیه که سخنران مراسم تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی در تهران بود اظهار کرد: این فرمانده شهید همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین به سر برد و او در راس نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و من این فرمانده بزرگ را شهید قدس، شهید قدس ، شهید قدس می‌نامم.

 

شیخ بدر الدین حسون مفتی اعظم سوری با حضور در سفارت ایران در سوریه و با بیان اینکه تنها همّ و غم سردار سلیمانی یاری مستضعفین و آزادی مسجد الاقصی بود، گفت: شهید سلیمانی «مرد امّت» وارد سوریه شد تا این کشور در مبارزه با تروریسم که توسط اسرائیل تقویت می شد، تنها نماند. در واقع ایرانی ها از سوریه چیزی جز هموار ماندن راه قدس نخواستند.

چهل سال خدمت

به انقلاب و نهاد نماز جمعه

۶۵ سال تلاش تحقیقی و پژوهشی

آیت الله رسولی محلاتی از سال ۱۳۳۴، به تحقیق و پژوهش روی آورد و تصحیح و تعلیق نویسی کتب دینی را وجهه همت خود قرار داد. تصحیح و تعلیق کتابهایی چون؛ مجمع البیان (۱۰جلد)نورالثقلین (۴ج) دارالسلام نوری(۴ج)اثبات الهدات(۷ج)کشف الغُمّه(۴ج)مرآت العقول (۱۰جلد)ازجمله این تلاشها است که بعضا همراه با ترجمه نیز بوده است.

۵۵ سال امامت مسجد و خدمت به دین و مردم

آیت الله رسولی محلاتی، از سال ۱۳۴۴ که به تهران مهاجرت کرد ابتدا در مسجد امامزاده قاسم و سپس در مسجد فرشته تهران، بیش از نیم قرن، به امامت جماعت اهتمام ورزید. اقامه جماعت در سه وقت، برپایی مجالس سخنرانی و تفسیر قرآن و شرح حدیث و فعالیتهای فرهنگی دیگر در کنار خدمات عام المنفعه، مانند تاسیس درمانگاه، صندوق قرض الحسنه، موسسه خیریه و موسسه فرهنگی پژوهشی، از جمله خدمات ایشان در کنار امامت جماعت مسجد است. تلاشی که تا واپسین ماههای حیات ایشان ادامه یافت.

چهل سال خدمت به نماز جمعه

آن فقید سعید، از سال ۱۳۵۸به دستور امام راحل، دبیرخانه ائمه جمعه کشور را به همراه برخی ازیاران امام در قم، تشکیل داد و به مدت دوازده سال (تا سال ۷۲) ادامه یافت.

️ازسال ۱۳۷۲، با انتصاب آیت الله رسولی محلاتی له عنوان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه

جمعه کشور، فصل جدیدی در نهاد امامت جمعه، رقم خورد. ور این دوران که ده سال به طول انجامید، ایشان با انتصاب، حضرت حجت الاسلام و المسلمین شاهچراغی به عنوان قائم مقام اجرایی شورا، فعالیتهای این نهاد را سامان مناسبی بخشید و منشا برکات بیشتری در خدمت به ائمه جمعه و نهاد نمازجمعه شد.

در بیان امامین انقلاب

مرحوم رسولی محلاتی به خاطر خدمات طولانی به امام و اهداف امام، مورد اعتماد امامین انقلاب اسلامی بود.

امام خمینی در اول اسفندماه ۶۷(۱۱۰روز قبل از ارتحال) از ایشان چنین تجلیل می‌کنند: شما فردی می‌باشید متدین و درست. دانشمندی هستید محقق. آثار و تالیفات خوبی دارید. از دوستان باوفا و قدیمی من می‌باشید و سالها درزمینه‌های مختلف زحمت کشیده‌اید. من به جنابعالی علاقه دارم و زحمات شما را فراموش نمی‌کنم. ازآنجا که به شما اطمینان دارم، شما را از طرف خودم وکیل نمودم تا در تمامی زمینه‌های شرعی، طبق شرع انور عمل کنید. خداوند شما را پاداش خیر دهد، دست خدا به همراهتان.

رهبر انقلاب اسلامی از ایشان همواره تجلیل کرده و بر تداوم خدمات ایشان - علیرغم اصرار شان بر کناره گیری- تاکید کردند. این خدمات تا روز وفات ایشان ادامه یافت و امام خامنه‌ای آن محقق توانا و دانشمند را با عناوینی چون؛ «عالم بزرگوار»؛ « عالم جلیل» «دارای آثار قلمی فراوان»، «همکاری در خدمت امام و رهبری» یاد کرده اند. عاش سعیدا و

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ   :

وَالْعَصْرِإِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍإِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ